Gyermekpszichodráma - kulcs a teljesebb élethez


Kende B. Hanna, több mint négy évtizede foglalkozik pszichodrámával, Franciaországban kidolgozott módszerét több száz magyarországi szakembernek adta már át. Neki köszönhetően hazánkban jelenleg 106 pszichodrámás csoport működik. - Általában szellemileg és testileg is visszamaradott, szociális kötődéseikben sérült, bántalmazott gyermekekkel foglalkoztam. Az ő "univerzumuk" igen sötét.  Önmagukról rendkívül rossz véleménnyel vannak és ez a csoportos drámajátékokban bizony elő is tűnik. Gyakran szörnyként, vámpírként, zombiként ábrázolják magukat. Egy bántalmazott hétéves kislány páciensem a rajzán hét toronyba zárva, börtönben sínylődve jelenítette meg a saját alakját. Egy éven át tartó komoly munkába került, hogy különböző jelmezekbe bújva, mesei jelenetekben felelevenítve képessé váljon az őt ért traumák feldolgozására, képes legyen börtönéből kitörve nyitni a világ felé.  Ma már 31 éves felnőtt nőként, ő is a segítők oldalán áll. Franciaországban az emigráns gyermekek fejlesztésén munkálkodik - elevenítette fel sikerélményeit a nemzetközi elismertségű pszichoteraputa.  A terápiás célokra kifejlesztett drámajátékon alapuló csoportmódszert Istvánffy Gabriella és Mihály Blanka gyermekpszichodráma-vezető irányításával a Szakmai Nap résztvevői maguk is kipróbálhatták. Mesefigurák és virtuális hősök egyaránt megelevenedtek a játék folyamán. Ezáltal mindenki szembesülhetett azzal, hogy a személyiség és a kreativítás fejlesztésére is kiválóan alkalmas terápiás módszer, hogyan képes a gyermekekben feltámasztani a saját egyediségükbe, jóságukba és tehetségükbe vetett hitet.   
S. Takács Judit
PR-munkatárs

Kende B. Hanna élete és munkássága:
"Már édesanyja is adleriánus pszichológus volt. Ő pedig már egészen fiatal lányként olvasta az Emberismeret-et. Később Franciaországban elmélyedhetett az inviduálpszichológiába, ám addig hosszú és kalandos volt az út.
Szülővárosából, Kolozsvárról, orvos apjával együtt deportálták 1944-ben. Az úgynevezett Kasztner vonat utasaként Svájcba kerültek, így menekültek meg. A 21 éves Hanna a háború után Magyarországra költözött, ahol néhány lelkes év után egyszer csak Kistarcsán találta magát: a Rajk-per egyik utóhullámaként lecsukták. 1953-ban enyhült a helyzet, ekkor már segédmunkásként dolgozhatott (francia - filozófia szakos diplomával.) 1956-ban Franciaországba emigrált, ott kezdett pszichológiát tanulni. Ott találkozott a budapesti Lukács-szemináriumokon megismert Kende Péter történésszel, akivel hamarosan összeházasodtak. A kilencvenes évek eleje, a nyugdíjba vonulás óta "kettős életet" élnek: hol Magyarországon, hol Franciaországban tartózkodnak.
Talán saját hányattatott élete sarkallta a pszichológus Kende B. Hannát, hogy azon gondolkodjon, hogyan lehet a nehéz helyzetű gyermekek sorsát megoldani. Ahogy ő mondja: hozzásegíteni őket saját kreativitásuk kibontakoztatásához, megtanítani őket élni. Ehhez a gyermekpszichodráma módszerét találta a legalkalmasabbnak, ennek kidolgozásán munkálkodik több mint négy évtizede, adleri elméleti alapon."
Részlet a 168 óra hetilap Gyermekek a pszichodráma csodavilágában című cikkéből: http://www.168ora.hu/itthon/gyermekek-a-pszichodrama-csodavilagaban-49811.html


Kiknek ajánlható a pszichodráma?
Mivel személyiség és kreativitás fejlesztő terápiásról van szó, minden gyermek számára ajánlható. A szerepjátékok alkalmasak a mindennapi stressz oldására, az aktuális és régebben húzódó konfliktusok feldolgozására. Ezenkívül lelki eredetű problémák megoldásában is segítséget nyújthat.  Rendkívül pozitív hatással van a szorongó, bátortalan gyermekekre, akiknél a frusztrációk oldásával, a közösségbe való beilleszkedési nehézségek leküzdésében segít. Támogatást tud nyújtani nehéz élethelyzetben és traumák feldolgozására is alkalmas.

Hogyan zajlik a foglalkozás?
A gyerekek saját meséket találnak ki, ezek hőseit ők maguk formálják meg. A meséket jelmezekbe bújva, a csoportot vezető gyermekpszichológusokkal együtt játsszák el. A mesékbe a gyermekek a saját konfliktusaikat jelenítik meg. A lejátszás segítségével a szimbolikusan megfogalmazott problémák megérthetővé, feldolgozhatóvá válnak. A csoport támogató légkört biztosít a személyes fejlődéshez, képességek fejlesztéséhez, lehetőséget nyújt különböző szerepek, helyzetek kipróbálására."

A foglalkozás közös "körbeülős" beszélgetéssel, rajzolással kezdődik. Ilyenkor a gyerekek közösen ráhangolódnak a mesék világára, maguk mögött hagyva a külvilágot. Ezután következik a mesealkotás. Vagy egy gyermek talál ki mesét, vagy közösen, a gyermekpszichológussal írnak egy történetet. Megbeszélik a szereposztást, majd következik a jelmez-választás. A beöltözés célja, hogy segítse az átlényegülést, a belépést a meseországba.
Amikor már mindent megbeszéltek, kezdődik a mese lejátszása, melynek kezdetét az egyik vezető jelzi, valamilyen gong vagy más hangjelzéssel. A mesejátszás spontán módon zajlik, nincsenek előre megírt szövegek, akár kialakulhatnak nem várt fordulatok is. A vezetők is szereplőként vesznek részt a történetben, így lehetőségük nyílik a folyamatok segítésére, alakítására. A mese végét szintén a gong jelzi.
Ezt követően a szereplők "kijelentkeznek" a szerepekből. Mindenki leveszi a jelmezét, meghajol, elmondja kit játszott, és megerősíti, hogy ismét önmagává változott vissza. A gyermekpszichodráma csoport ismét egy körrel zárul. Beszélgetnek az aznap történtekről, arról, kinek mi tetszett és mi nem, az adott napon. A csoport foglalkozásokat néha kézműves foglalkozással és zenével is színesítik, attól függően, hogy az adott csoport miben leli leginkább örömét.

Forrás: http://www.gyermekdrama.hu/